خطر دیابت نوع 2 برای بزرگسالانی با قلب سالم در طول زندگی کمتر است

29 سپتامبر 2021- طبق مطالعه ای که در روز جهانی قلب در مجله اروپایی قلب و عروق (ESC) منتشر شد، میانسالانی که دارای قلبی سالم هستند، کمتر در طول عمر خود به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. این تحقیق اهمیت سلامت مطلوب قلب و عروق را بدون در نظر گرفتن استعداد ژنتیکی افراد برای ابتلا به دیابت نوع 2 ، آشکار ساخت. سلامت قلب و عروق مطلوب، به عنوان داشتن وزن مناسب، فشار خون و کلسترول نرمال، عدم کشیدن سیگار، خوردن رژیم غذایی متعادل و فعال بودن از نظر جسمی تعریف شده است.

تخمین زده می شود که 463 میلیون بزرگسال مبتلا به دیابت هستند و 10 درصد از هزینه های جهانی بهداشت برای این بیماری (760 میلیارد دلار آمریکا) هزینه می شود.

دکتر فریبا احمدی زار، نویسنده ی این مطالعه، از مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس، گفت: در حالی که ژنتیک در احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 ، نقش دارد، این یافته ها نشان می دهد که حفظ عادات زندگی سالم و به ویژه داشتن وزن سالم می تواند خطر ابتلا به این بیماری را در طول زندگی کاهش دهد.

در این مطالعه، 5993 شرکت کننده از مطالعه مبتنی بر جمعیت روتردام، که در ابتدا به دیابت نوع 2 مبتلا نبودند، بررسی شدند. میانگین سنی آنها 69 سال بود و 58 درصد زن بودند. بر اساس شاخص توده بدنی، فشار خون، کلسترول خون، وضعیت سیگار کشیدن، رژیم غذایی و فعالیت بدنی، شرکت کنندگان نمره سلامت قلب و عروق را از 0 تا 12 دریافت کردند که نمرات بالاتر مربوط به سلامت قلب و عروق بهتر بود. شرکت کنندگان بر اساس نمره خود به سه دسته از نظر سلامت قلب و عروق تقسیم شدند: ضعیف (0-5) ، متوسط ​​(6-7) و ایده آل (8-12).

برای ارزیابی استعداد ژنتیکی ابتلا به دیابت نوع 2 ، محققان از 403 واریانت ژنتیکی مستقل مرتبط با این بیماری، برای محاسبه نمره خطر ژنتیکی این افراد استفاده کردند. شرکت کنندگان بر اساس نمرات محاسبه شده به عنوان افراد در معرض خطر ژنتیکی کم، متوسط ​​یا زیاد طبقه بندی شدند.

در مجموع 869 نفر در طول 69،208 فرد- سال پیگیری[1] به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. محققان خطر مادام العمر ابتلا به دیابت نوع 2 را در گروه های سلامت قلب و عروق و خطر ژنتیکی برآورد شده، تعیین و مقایسه کردند.

با بررسی سلامت قلب و عروق، محققان دریافتند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در طول زندگی برای افرادی که از سلامت قلبی بهتری برخوردارند، کمتر است. به عنوان مثال، در 55 سالگی، شرکت کنندگان با سلامت قلب و عروق ایده آل، 22.6 درصد در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 در طول زندگی خود بودند، در حالی که این ریسک برای افرادی که دارای سلامت قلبی عروقی متوسط ​​و ضعیف بودند، به ترتیب 28.3 و 32.6 درصد بود.

هنگامی که خطر ژنتیکی در نظر گرفته شد، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در طول زندگی در افرادی که از سلامت قلب و عروق بهتری برخوردار بودند، کمتر بود. به عنوان مثال، در 55 سالگی، خطر ابتلا به دیابت مادام العمر در گروه با خطر ژنتیکی بالا که از سلامت قلب و عروق ایده آلی برخوردار بودند 23.5 درصد بود، در مقایسه با 33.7 درصد و 38.7 درصد برای کسانی که از سلامت قلبی عروقی متوسط ​​و ضعیفی برخوردار بودند. روابط مشابه ای در گروه های خطر ژنتیکی کم و متوسط ​​مشاهده شد.

دکتر احمدی زار گفت: نتایج ما اهمیت سلامت مطلوب قلب را در پیشگیری از دیابت نوع 2 در میانسالان، فارغ از این که از نظر ژنتیکی در معرض خطر بالا یا پایینی برای این بیماری هستند، نشان می دهد. به عبارت دیگر، یک شیوه زندگی سالم به طور قابل توجهی با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 در هر گروه خطر ژنتیکی، مرتبط است. یافته ها در مردان و زنان مشابه بود که نشان می دهد عادات سالم در میانسالی یک استراتژی موثر برای جلوگیری از دیابت در آینده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210929/Heart-healthy-adults-have-lower-lifetime-risk-of-type-2-diabetes.aspx

 



[1]person-years of follow-up